مصاحبه فوربز با کاتلر
مواجهه با تخریب خلاقانه کاپیتالیسم
مترجم:
م.زارع
کتاب مارکتینگ شما به چاپ سیزدهم خود رسیده است و در اغلب مدارس ام بیای
در سرتاسر جهان تدریس میشود. آیا 4P هنوز هم چارچوبی کارآمد است؟
![]() |
قطعا، زیرا هنوز همه برنامههای بازاریابی باید به آن 4 سوال اساسی
پاسخ دهند ـ محصول، قیمت، مکان و ارتقا. با این حال من روی چهاردهمین ویرایش کتاب
کار میکنم و با همکارانم به دنبال ایجاد یک چارچوب جدید هستیم تا مجموعهای از
ملاحظات کلینگرانهتر را در این کار دخیل کنیم. آنچه که ما «بازاریابی کلینگرانه»
مینامیم، شامل توسعه، طراحی، اجرای برنامهها، فرآیندها و فعالیتهای بازاریابی
است؛ این چارچوب گستره وسیعی از وابستگیهای متقابل را در نظر میگیرد که میان
بازاریابی ادغامی (4p)، بازاریابی درونی(استفاده از سایر نواحی کارکردی)، بازاریابی
کارآیی (ایجاد سنجههایی برایاندازهگیری میزان موفقیت در کارآیی)، بازاریابی
رابطهای وجود دارد. بنابراین این بازاریابی کلینگرانه فراتر از 4p
میاندیشد.
شما گفتهاید که متوسط شرکتها فقط از 10 درصد نیروی اینترنتی خود
بهره میجویند. کدام مسیرهای اینترنتی به کار گرفته نشدهاند؟
سارگپه زخمی پس از بهبودی دوباره در آسمان ایرانشهر به پرواز درآمد